Rotary Kinderkamp 2024

12 September 2024

Zaterdag 3 augustus was het weer zover: het Rotary Kinderkamp op Schiermonnikoog! Na een succesvolle pilot vorig jaar, werd dit jaar voor de tweede keer het kamp georganiseerd op ús Lytje Pôle.

Maar liefst vijfendertig kinderen tussen de 9 en 11 jaar werden aangemeld, gebracht en opgehaald door leden van Rotaryclubs uit heel Nederland. Deze kinderen, die anders niet op vakantie zouden kunnen als gevolg van financiele nood of bijzondere gezinsomstandigheden, gingen een week lang het avontuur aan op Schiermonnikoog.

De coördinatie van het kamp was dit jaar in handen van Tatjana Robberts en Jeroen Dwars (met onmisbare hulp van Marco Cune) namens de jeugdcommissie van Rotaryclub het Eiland Schiermonnikoog. Zij deden dit in samenwerking met Esther Hagen die al ruim 15 jaar zomerkampen op Schier organiseert. Onder leiding van ervaren begeleiders en studenten van Studentenvereniging L.A.N.X te Amsterdam gingen de kinderen een onvergetelijke week tegemoet.

Met als thuisbasis Eureca gingen ze deze week op pad om allerlei avonturen te beleven. Op het programma stond onder andere: vliegeren, bodyboarden en pijl & boogschieten bij Reactief, wadlopen met wethouder Ilja Zonneveld, strandjutten en kornetvissen met Casper, in de Balgexpres met Rutger, een circus op het veldje voor het Wantij, lasergamen met Lytje Willem, toffe buitenspellen vlakbij de Berkenplas, een disco in de Kittiwake en een heus kampvuur. Ook hebben ze het eiland beter leren kennen door Sytze Schut die bij bunker de Wassermann oorlogsverhalen heeft verteld en doordat ze bij het Vredenhof zijn geweest.

Als afsluiter werd er gesmuld bij een barbecue op het erf van Eureca met aansluitend natuurlijk de Bonte Avond! Al met al een onvergetelijke week waar op Lauwersoog de nodige tranen werden gelaten toen de kinderen weer opgehaald werden.

We willen graag de lokale ondernemers, vrijwilligers en de eilanders bedanken voor hun enorme inzet en gastvrijheid en kijken uit naar volgend jaar!